Poznaj naszą ofertę
Użytkowanie samochodu służbowego do celów prywatnych w 2021 r.
Pracownik, który użytkuje samochód służbowy do własnych, prywatnych celów, uzyskuje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Wskazuje na to bezpośrednio art. 12 ust. 2a ustawy o PIT. Do tej pory jego wysokość była ustalana w sposób zryczałtowany z uwzględnieniem określonego parametru – pojemności silnika. Bez znaczenia pozostawała w tym przypadku m.in. ilość przejechanych kilometrów, czy rodzaj auta.
Zgodnie z treścią przytoczonego przepisu, wartość pieniężną takiego świadczenia w 2021 r. ustala się w wysokości:
- 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
- 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
Jeżeli jednak pracownik użytkuje samochód służbowy do celów prywatnych wyłącznie przez część miesiąca, wtedy też wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania auta do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych powyżej (art. 12 ust. 2b ustawy o PIT).
Może również zdarzyć się, że świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne. W takiej sytuacji za przychód pracownika należy potraktować różnicę pomiędzy wartościami wskazanymi powyżej (odpowiednio z ust. 2a lub 2b) i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
Jak zmienią się zasady użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych w 2022 r.?
Zasad tych nie zastosujemy już jednak od 1 stycznia 2022 r. Nowy Ład wprowadził w tym zakresie zmiany, w wyniku których pod uwagę będziemy brać nie pojemność silnika, tak jak pracodawca robił to do tej pory, a jego moc – wyjaśniają specjaliści payroll360.
Znowelizowana treść art. 12 ust. 2a wskazuje, że wartość nieodpłatnego świadczenia za użytkowanie służbowego auta w celach prywatnych będzie określana w wysokości:
- 250 zł miesięcznie – w odniesieniu do samochodów o mocy do 60 kW, samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem;
- 400 zł miesięcznie – w odniesieniu do pozostałych samochodów o mocy powyżej 60 kW.
Mniejszy podatek zapłacą więc przede wszystkim ci pracodawcy, którzy korzystają w swojej firmie z samochodów przyjaznych środowisku. Trzeba natomiast pamiętać, że wyposażenie większości przedsiębiorstw w Polsce nadal stanowią samochody z silnikiem spalinowym i to o mocy większej niż 60 kW. Tacy pracodawcy przy rozliczeniach PIT będą dlatego zmuszeni do uwzględnienia wyższej z przedstawionych stawek.
Służbowy samochód do celów prywatnych – dlaczego zdecydowano się na zmiany?
To właśnie rozwój motoryzacji i wprowadzenie na rynek pojazdów o niskiej emisji wymusiło na prawodawcy nowelizację obecnie obowiązujących przepisów. Konieczne stało się lepsze dostosowanie ich do obecnej sytuacji, ponieważ w zakresie tym zaczęło pojawiać się wiele niejasności. Do tej pory wątpliwości te wyjaśniano w drodze indywidualnych interpretacji wydawanych przez Krajową Informację Skarbową. Nowe brzmienie art. 12 ust. 2a ustawy o PIT, które wprost kwalifikuje do pierwszej grupy samochody elektryczne, rozwiązuje jednak ten problem. Ma również stanowić zachętę dla pracodawców, aby w swoich przedsiębiorstwach wybierali rozwiązania przyjaźniejsze i bezpieczniejsze dla środowiska.
Wszystkich, którzy nie wiedzą, jak przygotować swoją firmę na nadchodzące zmiany, zapraszamy do skorzystania z usług kadrowo-płacowych świadczonych przez ekspertów payroll360.
Dyskusja
Skomentuj