Poznaj naszą ofertę
Pożegnanie z teczką osobową
Akta osobowe pracownika to jeden z najobszerniejszych zbiorów dokumentów przechowywanych w firmie, generujący czasami niebagatelne koszty archiwizacji. W przypadku dużych zakładów pracy mogących pochwalić się wieloletnią działalnością, mowa tutaj nawet o dziesiątkach tysięcy teczek, które trzeba odpowiednio opracować i magazynować, także po odejściu pracownika. Wymagany dotychczas prawem okres przechowywania tego typu dokumentów - 50 lat od zakończenia stosunku pracy z danym pracownikiem sprawiał, że w wielu przypadkach archiwa osobowe zajmują ogromne przestrzenie magazynowe wielu firm.
Pomimo obowiązujących przepisów, wiele przedsiębiorstw nie radziło sobie z przechowywaniem akt osobowych, niektóre z nich w przeciągu kolejnych lat ginęły, były przypadkowo niszczone lub przetrwały niekompletne. Prawdziwe problemy rozpoczynały się po likwidacji danego przedsiębiorstwa, a Internet jest pełen historii, w których dawni pracownicy na własną rękę musieli prowadzić „śledztwo”, aby dowiedzieć się, gdzie mogą uzyskać odpowiednie zaświadczenie o swojej pracy, odbijając się wielokrotnie od przysłowiowej ściany.
e-Akta czyli Nowa droga,
Aby temu zaradzić, a jednocześnie ułatwić działalność polskim przedsiębiorcom, ustawodawca postanowił wprowadzić elektronizację akt osobowych, określaną jako e-Akta. Obowiązująca od stycznia 2019 r. nowelizacja ustaw dotyczących właśnie tej kwestii zakłada:
a) możliwość rezygnacji prowadzenia dokumentacji papierowej związanej z zatrudnieniem pracownika na rzecz formy elektronicznej;
b) skrócenie w określonych przypadkach obowiązku przechowywania akt osobowych pracownika z pięćdziesięciu do dziesięciu lat;
e-Akta - zalety
Należy pamiętać, że skorzystanie z tzw. e-dokumentacji jest jedną z dostępnych możliwości i nie jest obowiązkowe. Specjaliści i pomysłodawcy tej metody wskazują na wiele zalet takiego rozwiązania, które uwypuklają się zwłaszcza w czasach panującej pandemii koronawirusa.
- Pierwsze co przychodzi na myśl każdemu, kto kiedyś pracował w dziale kadr, to brak konieczności bezpośredniego kontaktu z dokumentem w archiwum. Dokumenty można przeglądać z dowolnej lokalizacji.
- Po drugie, elektroniczne skatalogowanie dokumentów znacznie ułatwia ich przeszukiwanie, zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z aktami mającymi po kilkaset stron.
- Dodatkowo dokumenty nie są w przypadku digitalizacji narażone na przypadkowe zniszczenie, które może być równoznaczne przecież nawet z utratą danych.
- Warto też wspomnieć o takich możliwościach, jak równoległa praca kilku osób na jednym dokumencie, niczym nieograniczony dostęp do e-teczki (z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie), co jest bardzo ważne z przypadku firm z tzw. strukturą rozproszoną.
- Nie można też zapominać o oszczędności miejsca, które zawsze generowało niemałe koszty.
Dla pracodawców jest to więc realna oszczędność oraz mniejsza liczba obowiązków, a pracownicy uzyskują większe bezpieczeństwo swojej dokumentacji i łatwiejszy dostęp do niej.
Skrócenie okresu przechowywania akt – dla kogo?
Największe zainteresowanie środowiska pracodawców wzbudzała kwestia skrócenie okresu przechowywania akt.
Zmiana ta nie obejmuje jednak akt wszystkich pracowników. Jak wskazuje ustawodawca nie dotyczy to osób zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r . – tutaj nadal wymagany jest pięćdziesięcioletni okres przechowywania akt. Natomiast w przypadku pracowników zatrudnionych po raz pierwszy między 1 stycznia 1999 r. a 31 grudnia 2018 r. istnieje możliwość skrócenie tego okresu do dziesięciu lat, pod warunkiem, że pracodawca złoży odpowiedni formularz ZUS OSW i raport ZUS RIA. Dziesięcioletni okres przechowywania akt dotyczy więc bezpośrednio pracowników zatrudnionych po raz pierwszy po 1 stycznia 2019 r.
Jak wprowadzić e-akta?
Pracodawcy, którzy zdecydowali wprowadzić w swojej firmie e-Akta, są zobligowani do wykonania kilku czynności.
- Po pierwsze, muszą sporządzić cyfrowe odwzorowanie dokumentu, który zostanie opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby upoważnionej przez pracodawcę.
- Po drugie, każdy z dokumentów musi zostać odpowiednio opisany, zgodnie z podziałem prowadzonym w tradycyjnych aktach osobowych (część A, B, C, D, kategorię, etykiety etc.).
- Po trzecie, pracodawca musi zapewnić odpowiednio bezpieczne przechowywanie akt osobowych w systemie teleinformatycznym. Dokumenty muszą być zabezpieczone przed uszkodzeniem i utratą, a także trzeba zagwarantować ich integralność, czyli zabezpieczyć przed wprowadzaniem w nich zmian i modyfikacji przez osoby nieuprawnione.
Jak przetworzyć dokumentację pracowniczą w e-akta oszczędzając czas i pieniądze? Zamów usługę e-akta w payroll360 i zacznij korzystać z elektronicznych teczek pracowniczych. W ramach usługi oferujemy audyt dokumentacji i doradztwo w razie ewentualnych uzupełnień. Sprawdź naszą stronę i dowiedz się, jak dbamy o bezpieczeństwo.
Dyskusja
Skomentuj