Kodeks pracy to akt normatywny będący zbiorem przepisów, które regulują prawa oraz obowiązki wynikające ze stosunku pracy. Odnosi się on do wszystkich pracowników. Obecnie obowiązuje w Polsce ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku - Kodeks pracy.
Ustawa składa się z 15 działów, z których każdy reguluje odpowiednie zagadnienia z zakresu prawa pracy:
Dział I - przepisy ogólne - głównie definicja pracodawcy i pracownika; równe traktowanie, brak dyskryminacji,
Dział II - stosunek pracy - przepisy regulujące zawieranie umów,
Dział III - wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia - pensja, przychody w czasie choroby, odprawy itp.,
Dział IV - obowiązki pracodawcy i pracownika - regulamin pracy, długość urlopu przysługująca na szkolenie, przestrzeganie BHP, dbanie o dobro firmy itp.,
Dział V - odpowiedzialność materialna pracowników - wysokość odszkodowania za zniszczenie mienia należącego do pracodawcy,
Dział VI - czas pracy - wynagrodzenie za nadgodziny, godziny pracy, długość przerwy itp.,
Dział VII - urlopy pracownicze - urlop na żądanie, ilość lat jakie można doliczyć do zatrudnienia, możliwość wzięcia urlopu bezpłatnego,
Dział VIII - uprawnienia pracowników, które są związane z rodzicielstwem - prawa kobiet w ciąży; urlop ojcowski oraz prawa ojca wychowującego dziecko,
Dział IX - zatrudnienie młodocianych - praca osób poniżej 18 roku życia,
Dział X - BHP - zobowiązania pracodawcy do przeszkolenia pracowników z zakresu BHP,
Dział XI - układy zbiorowe pracy - podstawy prawne Związków Zawodowych,
Dział XII - rozpatrywanie sporów o roszczenia - wystąpienie na drogę sądową w przypadku naruszenia przepisów przez pracodawcę,
Dział XIII - odpowiedzialność za popełnione wykroczenia przeciw prawom pracownika - odpowiedzialność za złamanie przepisów; grzywna do 30 000 zł,
Dział XIV - przedawnienie roszczeń - okoliczności oraz czas po jakim roszczenia ulegają przedawnieniu,
Dział XV - przepisy końcowe - kwestie pozostałe, nieuregulowane przed Kodeks pracy, podlegają decyzji Rady Ministrów i Ministra Pracy lub Kodeksu cywilnego.