Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych została wprowadzona 9 lipca 2003 r.
Kim jest pracownik tymczasowy?
Pracownik tymczasowy to osoba, która została zatrudniona przez agencję zatrudnienia w celu wykonywania pracy u pracodawcy użytkownika, czyli firmy (klienta agencji), która zleca oraz kontroluje jego czynności. Dany pracownik realizuje powierzone obowiązki na takiej samej zasadzie co osoba, która posiada stałe stanowisko pracy w danej firmie, aczkolwiek różnicą jest charakter wykonywanych zadań, który jest sezonowy, okresowy lub doraźny. Zatrudnienia pracownika tymczasowego jest również dopuszczalne w sytuacji, gdy niemożliwe jest terminowe wykonanie czynności przez pracownika zatrudnionego na stałe w danej firmie, lub dany pracownik jest nieobecny ( praca na zastępstwo). Umowa o pracę zawierana jest między pracownikiem a agencją, a praca świadczona jest na rzecz pracodawcy użytkownika.
Czego nie wolno?
Warto wiedzieć, iż z tej formy zatrudnienia nie można skorzystać w momencie gdy:
-pracownik zatrudniony przez pracodawcę użytkownika jest nieobecny z powodu strajku,
-powierzona praca mogłaby stanowić szczególne niebezpieczeństwo zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 23715 Kodeksu pracy,
-chodzi o zatrudnienie pracownika, który miałby wykonywać obowiązki zwykłego pracownika, z którym uprzednio został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie 3 minionych miesięcy.
Dopuszczalny czas zatrudnienia może trwać maksymalnie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.
Pracownikowi tymczasowemu przysługuje:
-urlop wypoczynkowy w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc przepracowany u danego pracodawcy użytkownika,
-prawidłowe wynagrodzenie, które nie jest mniej korzystne od wynagrodzenia innych pracowników pracujących na tym samym stanowisku w danym zakładzie i posiadających takie same kompetencje,
-dostęp do szkoleń, gdy pracownik wykonuje pracę u pracodawcy użytkownika w okresie dłuższym niż 6 tygodni.
-zapewnienie przez pracodawcę użytkownika bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
-prawo do równego traktowania i braku dyskryminacji.
Do obowiązków pracownika tymczasowego należy:
-przestrzeganie wewnętrznego ustalonego regulaminu oraz czasu pracy,
-wykonywanie powierzonej pracy starannie i sumiennie,
-przestrzeganie BHP oraz PPOŻ.,
-stosowanie się do poleceń przełożonych, jeżeli są one zgodne z przepisami prawa oraz umową o pracę.
Umowa zawarta między pracownikiem tymczasowym a agencją powinna zawierać:
-strony umowy,
-datę i miejsce umowy,
-pracodawcę użytkownika,
-ustalony czas wykonywanej pracy na rzecz pracodawcy użytkownika,
-warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego (wymiar czasu pracy, miejsce wykonywania pracy, rodzaj pracy, sposób oraz termin wypłaty wynagrodzenia za pracę, czym zajmuje się agencja).