Świadectwo pracy, to dokument, który pracodawca wydaje pracownikowi, z chwilą wygaśnięcia umowy o pracę, lub rozwiązaniem stosunku pracy. Jest to dokument niezwykle ważny, potwierdzający okresy zatrudnienia, który pracodawca ma prawny obowiązek wystawić. Nie ma tu znaczenia, w jaki sposób doszło do rozwiązania stosunku pracy. Jeśli po upływie okresu zatrudnienia, w przeciągu 7 dni, pracodawca nie przewiduje podpisania kolejnej umowy z pracownikiem, to jest zobowiązany wydać stosowny druk.
Świadectwo pracy, to bardzo ważny dokument, który musi zawierać podstawowe dane o zatrudnieniu:
- informacje o okresie zatrudnienia
- wymiarze czasu pracy
- rodzaju wykonywanej pracy i stanowisku
- trybu i podstawy prawnej wygaśnięcia, albo rozwiązania umowy
- informacje o wynagrodzeniu i czasie jego otrzymywania
- danych o urlopie, w tym wypoczynkowym, bezpłatnym, rodzicielskim, wychowawczym, ojcowskim, czy chorobowym
- czasu pracy w szczególnych warunkach
- informacje dotyczące okresów nieskładkowych
- oraz inne dane niezbędne do ustalenia uprawnień z ubezpieczenia społecznego
Choć błędy w świadectwach pracy zdarzają się stosunkowo rzadko, to należy dokładnie prześledzić treść otrzymanego dokumentu. Każdy pracownik ma prawo złożyć wniosek o sprostowania świadectwa pracy. Jeśli jego prośba nie zostanie spełniona, może on złożyć zawiadomienie do sądu pracy i domagać się równocześnie, zadośćuczynienia z powodu powyższych błędów pracodawcy.
W związku ze zmianami w Kodeksie pracy, które weszły w życie 7 września 2019 roku, dokument ten uległ pewnym modyfikacjom. Zmiany dotyczą kwestii sprostowań świadectwa pracy. Pracownik ma możliwość złożenia wniosku o sprostowanie dokumentu, w czasie nie dłuższym niż 14 dni, od chwili otrzymania świadectwa. Okres ten wydłużono więc o tydzień. Kolejna zmiana dotyczy również braku obowiązku podanie konkretnej instytucji sądu, do której pracownik może wystąpić, o sprostowanie świadectwa i odszkodowanie. W nowym dokumencie nie ma także konieczności podawania imion obojga rodziców.
Zmiany w Kodeksie pracy nakładają na pracodawcę także inny obowiązek. Ma on dołączyć do świadectwa pracy informacje o okresie i sposobie przechowywania dokumentacji pracowniczej, możliwości jej odbioru, oraz zniszczeniu tejże dokumentacji w przypadku nieodebrania w określonym terminie. Jest to związane z regulacją RODO, która nakłada na instytucje nowe i bardziej restrykcyjne obowiązki ochrony danych osobowych.