Poznaj naszą ofertę
Większość przepisów dotyczących PPK zaczęła obowiązywać już 4 czerwca br. Część z nich wejdzie jednak w życie dopiero po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia, czyli w listopadzie br.
Nowe kompetencje PIP w zakresie kontrolowania pracodawców
Nowelizacja przyznała nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Od 4 czerwca inspektorzy mogą kontrolować pracodawców (również zleceniodawców) w zakresie przestrzegania obowiązków związanych z PPK. Poszerzone kompetencje PIP upoważniają organ w szczególności do sprawdzania, czy podmioty zatrudniające nie nakłaniają swoich pracowników do rezygnacji z przystąpienia do programu oszczędzania w PPK.
Nowy termin zawarcia umowy o prowadzenie PPK
Jedną z najważniejszych zmian przewidzianych w nowelizacji jest możliwość szybszego, wcześniejszego zapisania się do programu PPK. Od teraz zawarcie umowy o prowadzenie PPK z nowym pracownikiem powinno nastąpić nie wcześniej niż po upływie 14 dni zatrudnienia oraz nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął trzymiesięczny termin zatrudnienia.
Przypomnijmy, że do tej pory pracodawca był zobowiązany zawrzeć umowę o prowadzenie PPK po upływie 3 miesięcy zatrudnienia, nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.
W praktyce oznacza to, że w wyniku zmian pracodawca, jeżeli umowa o prowadzenie PPK zostanie zawarta przed wypłatą wynagrodzenia, może przystąpić do naliczania i pobierania wpłat na rzecz PPK już od pierwszego miesiąca zatrudnienia danego pracownika. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 28 ustawy o PPK pierwsze wpłaty oblicza się i pobiera się od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po powstaniu stosunku prawnego wynikającego z umowy o prowadzenie PPK. Pierwsze wpłaty są dokonywane w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
Gdyby pracodawca nie zawarł z pracownikiem umowy o prowadzenie PPK w ostatnim możliwym terminie (tj. do 10 dnia miesiąca po upływie 3 miesięcy zatrudnienia), taki stosunek prawny powstaje wtedy z mocy prawa – wyjaśniają specjaliści payroll360 świadczący usługi outsourcingu kadr i płac.
Obowiązek składania oświadczenia o spełnieniu warunków wyłączenia z PPK na wezwanie PFR
Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o PKK, jej przepisów nie stosuje się do dwóch podmiotów zatrudniających:
1) mikroprzedsiębiorcy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców – jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK;
2) podmiotu zatrudniającego będącego osobą fizyczną – jeżeli zatrudnia on, w zakresie niezwiązanym ze swoją działalnością gospodarczą, osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby.
Do tej pory wyżej wymienione podmioty nie musiały informować Państwowego Funduszu Rozwoju (PFR) o powodach niestosowania PPK. Czerwcowa nowelizacja nałożyła jednak na nich taki obowiązek. Od 4 czerwca br. mikroprzedsiębiorcy oraz osoby fizyczne będące podmiotem zatrudniającym, są zobowiązane do złożenia oświadczenia o tym, czy spełniają warunki wyłączenia z ustawy, jeżeli otrzymają w tym zakresie stosowne wezwanie od PFR.
PPK dla osób powyżej 55 r.ż. – doprecyzowane zasady zawierania umów
W wyniku zmian doprecyzowano zasady zawierania umów o prowadzenie PPK z pracownikami, którzy ukończyli 55 lat, jednak nie przekroczyli 70 r.ż. Odtąd umowę o prowadzenie PPK zawiera się wyłącznie na ich wniosek, który powinni oni złożyć swojemu pracodawcy. Podmiot zatrudniający jest zobowiązany poinformować pracownika mieszczącego się w tej grupie wiekowej o możliwości złożenia wniosku o prowadzenie PPK.
Nowy termin do złożenia oświadczenia o zawartych przez pracownika umowach o prowadzenie PPK
Kolejna z wprowadzonych zmian odnosi się do terminu na złożenie przez nowozatrudnionego pracownika, który posiada już rachunek PPK, oświadczenia o zawartych umowach o prowadzenie PPK. Od 4 czerwca powinien on złożyć takie oświadczenie w terminie 7 dni od dnia zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK. Pracodawca, który otrzymał takie oświadczenie, jest zobowiązany następnie do niezwłocznego poinformowania pracownika objętego PPK o obowiązku złożenia w jego imieniu wniosku o wypłatę transferową na nowy rachunek PPK utworzony w związku z zatrudnieniem u tego pracodawcy.
Zwrot nienależnych wpłat do PPK
Dotychczasowa ustawa o PPK nie zawierała regulacji wskazujących, jak postępować z nienależnymi wpłatami, wpłatami powitalnymi oraz dopłatami rocznymi. Nowelizacja zmieniła ten stan rzeczy. Przepisy regulujące zasady zwrotu nienależnych wpłat wejdą jednak w życie dopiero za 6 miesięcy – 21 listopada 2022 r. w dodanym do ustawy art. 28a. Nienależne wpłaty, które wpłyną do PPK, będą podlegać zwrotowi w całości lub części na rzecz finansującego daną wpłatę.
Przez wpłatę nienależną rozumie się każdą podstawową lub dodatkową opłatę pobraną w całości albo w części bez podstawy prawnej. Sytuacja taka może zdarzyć się na przykład, gdy dojdzie do zawarcia umowy o prowadzenie PPK z osobą, która nie jest osobą zatrudnioną zgodnie z definicją zawartą w przepisach ustawy o PPK.
Definicja „podmiotu zatrudniającego” w nowym brzmieniu
Od 4 czerwca status „podmiotu zatrudniającego” został przyznany również tym pracodawcom i zleceniodawcom, którzy są płatnikami składek, jednakże nie posiadają numeru NIP lub REGON. Do tej pory pracownicy zatrudnieni u takich podmiotów nie mogli oszczędzać w programie PPK. Zmiana definicji „podmiotu zatrudniającego” spowodowała, że zyskali oni uprawnienia do prowadzenia PPK.
Obsługa PPK z payroll360
Obsługa PPK to jedna z dodatkowych, uzupełniających usług realizowanych przez specjalistów payroll360 w ramach outsourcingu kadr i płac. Klientom, którzy powierzyli nam administrację kadrami i płacami, oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie uczestnictwa w programie. Świadczymy pomoc przy wyborze instytucji finansowej zarządzającej PPK oraz zawieraniu umów o zarządzanie i prowadzenie PPK. Obsługa PPK obejmuje również naliczanie należnych składek, przygotowywanie raportów wpłat do systemu, czy sporządzanie deklaracji do ZUS z uwzględnieniem PPK. Usługa outsourcingu kadr i płac pozwala pracodawcom uwolnić się od uciążliwych obowiązków administracyjnych oraz konieczności monitorowania, śledzenia częstych zmian prawnych.