Poznaj naszą ofertę
Jawność wynagrodzeń w ofertach pracy
Do sejmu trafił poselski projekt nowelizacji kodeksu pracy dotyczący m.in. zmian w publikowaniu ofert pracy. Wprowadzałaby ona obowiązek jawności wynagrodzenia w ofertach pracy. Już na etapie przeglądania poszczególnych opisów, kandydat mógłby zapoznać się z proponowaną wysokością wynagrodzenia brutto. Ukazywana kwota wynagrodzenia mogłaby być podawana jako dokładna liczba albo w formie „widełek”, jednak wtedy wymagana byłaby wzmianka o możliwości negocjacji ostatecznej pensji. Co więcej, jeżeli informacja o wysokości wynagrodzenia nie pojawiłaby się w ogłoszeniu, bądź rzeczywista pensja byłaby niższa od wymienionej, pracodawcy groziłaby grzywna aż do 30 tys. zł.
Sytuacja kobiet na rynku pracy
Raport PwC „Women in Work Index” analizuje sytuację kobiet na rynku pracy oraz ich wpływ na gospodarkę w 33 krajach OECD. W ostatniej edycji Polska znalazła się na wysokim, 8. miejscu. Począwszy od 2000 roku Polska awansowała w tym rankingu o 11 pozycji i jest to jeden z najlepszych wyników w całym OECD. To m.in. efekt szybko spadającej stopy bezrobocia wśród Polek – w 2017 roku kształtowała się ona na poziomie 5 proc., podczas gdy jeszcze w 2000 roku wynosiła 18 proc. Polska zdecydowanie poprawiła także wskaźnik dotyczący formy zatrudnienia kobiet na pełen etat – do 91 proc. Dla porównania, średnia dla krajów OECD to 75 proc.
https://www.pwc.pl/pl/media/2019/2019-03-05-pwc-raport-women-in-work-index-2019.html
Monitoring poczty elektronicznej pracowników
Monitorowanie pracowników zarówno za pomocą kamer, jak i systemów informatycznych stanowił nieuregulowany obszar w polskim prawie do momentu wejścia w życie RODO, czyli ustawy o ochronie danych osobowych. Znowelizowany pod tę okoliczność Kodeks pracy, zawiera regulację odnoszącą się do monitoringu wizyjnego w zakładzie pracy, monitoringu służbowej poczty elektronicznej oraz innych form monitoringu pracowników. W celu legalnego monitoringu poczty elektronicznej pracowników, konieczne jest spełnienie wymogów, o których mówi KP, a także określenie celu i sposobu dozoru w wewnątrz zakładowych aktach (np. w regulaminie pracy). Konieczne jest również powiadomienie pracowników o wprowadzeniu nadzoru poczty, co najmniej dwa tygodnie przez planowanym terminem rozpoczęcia kontroli. W praktyce często spotyka się wyświetlanie powiadomień w systemie komputerowym o monitorowaniu aktywności pracownika w sieci lub stosowne informacje umieszczone na komputerze stacjonarnym/laptopie w formie naklejki.
Mama 4 plus zyskuje na popularności
Program „Mama 4 plus” wszedł w życie 1 marca br. To rodzicielskie świadczenie uzupełniające przysługujące osobom, które urodziły i wychowały lub tylko wychowały co najmniej czworo dzieci, a nie mają prawa do minimalnej emerytury lub ich świadczenia są niższe. Zgodnie z najnowszymi danymi udostępnionymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wnioski o rodzicielskie świadczenie uzupełniające w ramach programu „Mama 4+” złożyło 44 355 osób. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej szacuje, że uprawnionych do otrzymania świadczenia jest łącznie około 85 tysięcy kobiet i mężczyzn. Społecznej wynika, że łączna liczba uprawnionych do świadczenia to 85 tys. osób. Oznacza to, że wnioski złożyła już ponad połowa uprawnionych. 8 635 – to liczba wniosków złożonych przez osoby w wieku 70-79 lat, powyżej 79 lat – 1984 osoby. 123 wnioski złożyły osoby w wieku 90-99 lat. Zdecydowana większość to kobiety – w gronie przeszło 44 tys. wnioskujących o świadczenie znalazło się 72 mężczyzn. Do tej pory przyznano łącznie 29 262 świadczeń.
https://www.gov.pl/web/rodzina/coraz-wiecej-chetnych-na-swiadczenie-mama-4
Czy pracodawca ma obowiązek kontrolować pracowników na L4?
Od stycznia 2019 r. ZUS kieruje do płatników zasiłków pisma, w których zobowiązuje ich do przeprowadzania kontroli zwolnień lekarskich, za które ubezpieczonym przysługują zasiłki chorobowe, opiekuńcze lub świadczenie rehabilitacyjne. Do przekazywania informacji o wynikach kontroli służy formularz dołączony do ww. pisma, który należy przesyłać w cyklach iesięcznych do wskazanej komórki ZUS. Taka kontrola i raportowanie w tym zakresie są jednak uprawnieniem płatnika, a nie jego obowiązkiem. Nie istnieje bowiem podstawa prawna obligująca płatników do podejmowania tego typu działań. Raportowanie w tym zakresie przez płatnika zasiłków jest dobrowolne. Zatem za nieprzeprowadzenie kontroli oraz nieskładanie raportów ZUS nie może nałożyć na płatnika żadnej sankcji.
Źródło: INFOR, Monitor prawa pracy i ubezpieczeń, ISSN 1731-996X, nr 3 (351) marzec 2019, s. 7.
Dyskusja
Skomentuj