Obsługa kadr
Obsługa kadrowa może być zorganizowana w dwojaki sposób: jako specjalnie do tego celu wydzielony dział w firmie lub za pośrednictwem usług zewnętrznego podmiotu (outsourcing). Decyzje zależy w głównej mierze od wielkości firmy i ilości zatrudnianych pracowników. Podczas gdy w niewielkich przedsiębiorstwach obsługą kadrową jest w stanie zająć się księgowy (zatrudniony w firmie bądź w ramach współpracy z biurem rachunkowym), to w większych podmiotach zatrudniających kilkadziesiąt, kilkaset bądź nawet tysiące pracowników, obsługa kadrowa staje się trudnym i czasochłonnym procesem. W takim przypadku tylko kompleksowa obsługa kadrowa jest w stanie wykonać wszelkie czynności związane z prawidłowym gromadzeniem i prowadzeniem dokumentacji pracowniczej czy też ewidencjonowaniem urlopów, badań, czy też szkoleń pracowniczych.
Niezależnie od sposobu organizacji działu kadrowego w przedsiębiorstwie i specyfiki prowadzonej przez nie działalności, do wypełnianych przez niego zadań należy między innymi:
- organizacja rekrutacji nowych pracowników do zespołu, przygotowywanie umów dla nowo zatrudnionych pracowników,
- kontakt z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędem Skarbowym w zakresie spraw dotyczących pracowników,
- kontrola akt osobowych pracowników i aktualizacja zamieszczanych w nich dokumentów (np. dotyczących badań okresowych),
- ustalanie regulaminu wynagrodzeń, premii, programów motywacyjnych,
- planowanie urlopów,
- doradztwo w problematycznych kwestiach związanych z prawem pracy,
- asystowanie kierownictwu firmy podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy,
- naliczanie urlopów oraz listy płac.
Efektywna i prawidłowa obsługa spraw z zakresu kadr jest w nowoczesnym przedsiębiorstwie fundamentem do stworzenia właściwych relacji z załogą pracowniczą. Co więcej, uzyskane dzięki obsłudze kadrowej informacje umożliwiają sprawne zarządzanie zasobami ludzkimi i pełne wykorzystanie drzemiącego w nich potencjału.
Dyskusja
Skomentuj