Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to powszechny, długoterminowy system oszczędzania, który ma umożliwić pracownikom łatwiejsze gromadzenie, oszczędzanie środków finansowych z przeznaczeniem na ich wykorzystanie po 60 r.ż. Program PPK jest realizowany dodatkowo przy współpracy z pracodawcą oraz państwem. Obecnie dotyczy już wszystkich pracodawców, przy czym pozostaje dobrowolny dla pracowników. W praktyce obsługa PPK wiąże się dla zatrudniających z licznymi, nowymi obowiązkami, którym muszą sprostać, aby nie narazić się na ryzyko dotkliwych sankcji finansowych. Organem odpowiedzialnym za przeprowadzanie kontroli w zakresie stosowania przepisów dotyczących PPK oraz zawierania umów o prowadzenie i zarządzanie PPK jest Państwowa Inspekcja Pracy. Zostały one również wyszczególnione w programie działań PIP na lata 2022-2024.
W związku z tym, że na obsługę PPK składa się szereg różnych czynności, specjaliści payroll360 w ramach usługi outsourcingu kadr i płac oferują całościowe przejęcie obsługi PPK. Wsparcie we wdrożeniu PPK w firmie w tej chwili świadczone jest tylko jako rozszerzenie dwóch głównych usług payroll360 – outsourcingu kadr i outsourcingu płac. Obsługa PPK polega przede wszystkim na pomocy w wyborze instytucji finansowej zarządzającej PPK, a także zawarciu umów o zarządzanie i prowadzenie PPK w wymaganych terminach. Do zadań ekspertów payroll360 należy również informowanie pracowników o założeniach i celach PPK oraz wprowadzanie do systemu kadrowo-płacowego wszystkich najważniejszych danych. Obsługa PPK to ponadto naliczanie i odprowadzanie należnych składek, sporządzanie deklaracji ZUS z uwzględnieniem PPK oraz zapewnienie dostępu do portalu PPK udostępnionego przez wybraną instytucję. Pracodawcy, którzy powierzają administrację kadr i płac, w tym obsługę PPK zewnętrznemu, wyspecjalizowanemu podmiotowi, częściowo zdejmują z siebie zakres ciążącej na nich odpowiedzialności. Mogą dzięki temu z większą skutecznością i efektywnością skoncentrować się na głównych celach firmy oraz dążeniu do ich realizacji.